Przedszkole działania swoje opiera na Ustawie o systemie oświaty oraz przepisach wydanych na jej podstawie, a w szczególności podstawie programowej wychowania przedszkolnego, która opisuje proces wspomagania rozwoju i edukacji dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym.
Przedszkole pełni funkcje opiekuńcze, wychowawcze i kształcące. Zapewnia dzieciom możliwość wspólnej zabawy i nauki w warunkach bezpiecznych, przyjaznych, dostosowanych do ich potrzeb rozwojowych.
Celem wychowania przedszkolnego jest
Powyżej wskazane cele wychowawcze są realizowane w formie edukacji zintegrowanej opartej na następujących obszarach edukacyjnych:
• kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i z dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych,
• kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych,
• wspomaganie rozwoju mowy dzieci,
• wspieranie dzieci w rozwoju czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia,
• wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci,
• wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych,
• wychowanie przez sztukę – dziecko widzem i aktorem,
• wychowanie przez sztukę – muzyka i śpiew, pląsy i taniec,
• wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne, budzenie zainteresowań technicznych,
• pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i unikaniu zagrożeń,
• wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt,,
• wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną,
• kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania,
• wychowanie rodzinne, obywatelskie, patriotyczne.
Praca dydaktyczna, wychowawcza i opiekuńcza prowadzona jest na podstawie programu wychowania przedszkolnego wzbogacanego programami autorskimi zatwierdzanymi w trybie przewidzianym przepisami prawa.
Przedszkole sprawuje opiekę nad dziećmi dostosowując metody i sposoby oddziaływań do wieku dziecka, jego możliwości rozwojowych oraz potrzeb środowiska, z uwzględnieniem istniejących warunków lokalowych placówki, a w szczególności:
- zapewnia bezpośrednią i stałą opiekę nad dziećmi w czasie ich pobytu w przedszkolu oraz w trakcie zajęć poza terenem przedszkola,
- zapewnia dzieciom pełne poczucie bezpieczeństwa, zarówno pod względem fizycznym, jak i psychicznym,
- stosuje w swoich działaniach obowiązujące przepisy bhp i ppoż.,
- współpracuje z rejonową poradnią psychologiczno – pedagogiczną,
- zatrudnia, w miarę możliwości, specjalistów (psychologa, logopedę, lekarza pediatrę) zapewniając stałą konsultację i pomoc.
Przedszkole realizuje zadania opiekuńcze odpowiednio do wieku dzieci i potrzeb środowiska z uwzględnieniem obowiązujących przepisów bezpieczeństwa i higieny , a w szczególności:
1/ stymuluje rozwój dzieci,
2/ otacza dzieci opieką lekarską i psychologiczną,
3/ ułatwia kontakt z poradnią psychologiczno – pedagogiczną,
4/ przyzwyczaja do racjonalnego trybu życia
W ramach posiadanych możliwości przedszkole organizuje i udziela wychowankom i ich rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom pomoc psychologiczną i pedagogiczną poprzez:
a. diagnozowanie środowiska wychowanków,
b. rozpoznawanie potencjalnych możliwości oraz indywidualnych potrzeb
każdego dziecka i umożliwianie ich zaspokajania,
c. rozpoznawanie przyczyn trudności w wychowaniu i nauczaniu dziecka,
d. wspieranie dziecka uzdolnionego,
e. wspieranie dziecka z trudnościami,
f. podejmowanie działań profilaktyczno – wychowawczych wynikających z programu wychowawczo – dydaktycznego przedszkola,
g. prowadzenie edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia wśród przedszkolaków, nauczycieli i rodziców (prawnych opiekunów) dziecka,
h. wspieranie nauczycieli i dzieci w działaniach wyrównujących szanse edukacyjne,
i. dostosowywanie wymagań edukacyjnych, wynikających z realizowanego programu nauczania, do indywidualnych potrzeb dziecka,
j. wspieranie rodziców (prawnych opiekunów) w rozwiązywaniu problemów wychowawczych,
W przedszkolu, w miarę potrzeb jest organizowane wczesne wspomaganie rozwoju dziecka, mające na celu stymulowanie psychofizycznego rozwoju dziecka.