Przedmiot działania i kompetencje
Przedszkole działania swoje opiera na Ustawie o systemie oświaty oraz przepisach wydanych na jej podstawie, a w szczególności podstawie programowej wychowania przedszkolnego, która opisuje proces wspomagania rozwoju i edukacji dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym.
Przedszkole pełni funkcje opiekuńcze, wychowawcze i kształcące. Zapewnia dzieciom możliwość wspólnej zabawy i nauki w warunkach bezpiecznych, przyjaznych, dostosowanych do ich potrzeb rozwojowych.
Celem wychowania przedszkolnego jest
- wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych potrzebnych im w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji;
- budowanie systemu wartości, w tym wychowanie dzieci tak, żeby lepiej orientowały się w tym co jest dobre, a co złe;
- kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej do racjonalnego radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także do łagodniejszego znoszenia stresów i porażek;
- rozwijanie umiejętności społecznych dzieci, które są niezbędne w poprawnych relacjach z dziećmi i dorosłymi;
- stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych;
- troska o zdrowie dzieci, ich sprawność fizyczną; zachęcanie do uczestnictwa w zabawach i grach sportowych;
- budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym, oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych;
- wprowadzenie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne;
- kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej (do rodziny, grupy rówieśniczej i wspólnoty narodowej) oraz postawy patriotycznej;
- zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie tych wiadomości i umiejętności, które są ważne w edukacji szkolnej.
Powyżej wskazane cele wychowawcze są realizowane w formie edukacji zintegrowanej opartej na następujących obszarach edukacyjnych:
- kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i z dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych,
- kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych,
- wspomaganie rozwoju mowy dzieci,
- wspieranie dzieci w rozwoju czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia,
- wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci,
- wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych,
- wychowanie przez sztukę – dziecko widzem i aktorem,
- wychowanie przez sztukę – muzyka i śpiew, pląsy i taniec,
- wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne, budzenie zainteresowań technicznych,
- pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i unikaniu zagrożeń,
- wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt,
- wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną,
- kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania,
- wychowanie rodzinne, obywatelskie, patriotyczne.
Praca dydaktyczna, wychowawcza i opiekuńcza prowadzona jest na podstawie programu wychowania przedszkolnego wzbogacanego programami autorskimi zatwierdzanymi w trybie przewidzianym przepisami prawa.
Przedszkole sprawuje opiekę nad dziećmi dostosowując metody i sposoby oddziaływań do wieku dziecka, jego możliwości rozwojowych oraz potrzeb środowiska, z uwzględnieniem istniejących warunków lokalowych placówki, a w szczególności:
- zapewnia bezpośrednią i stałą opiekę nad dziećmi w czasie ich pobytu w przedszkolu oraz w trakcie zajęć poza terenem przedszkola,
- zapewnia dzieciom pełne poczucie bezpieczeństwa, zarówno pod względem fizycznym, jak i psychicznym,
- stosuje w swoich działaniach obowiązujące przepisy bhp i ppoż.,
- współpracuje z rejonową poradnią psychologiczno – pedagogiczną,
- zatrudnia, w miarę możliwości, specjalistów (psychologa, logopedę, lekarza pediatrę) zapewniając stałą konsultację i pomoc.
Przedszkole realizuje zadania opiekuńcze odpowiednio do wieku dzieci i potrzeb środowiska z uwzględnieniem obowiązujących przepisów bezpieczeństwa i higieny , a w szczególności:
- stymuluje rozwój dzieci,
- otacza dzieci opieką lekarską i psychologiczną,
- ułatwia kontakt z poradnią psychologiczno – pedagogiczną,
- przyzwyczaja do racjonalnego trybu życia
W ramach posiadanych możliwości przedszkole organizuje i udziela wychowankom i ich rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom pomoc psychologiczną i pedagogiczną poprzez:
- diagnozowanie środowiska wychowanków,
- rozpoznawanie potencjalnych możliwości oraz indywidualnych potrzeb
każdego dziecka i umożliwianie ich zaspokajania,
- rozpoznawanie przyczyn trudności w wychowaniu i nauczaniu dziecka,
- wspieranie dziecka uzdolnionego,
e. wspieranie dziecka z trudnościami,
- podejmowanie działań profilaktyczno – wychowawczych wynikających z programu wychowawczo – dydaktycznego przedszkola,
- prowadzenie edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia wśród przedszkolaków, nauczycieli i rodziców (prawnych opiekunów) dziecka,
- wspieranie nauczycieli i dzieci w działaniach wyrównujących szanse edukacyjne,
i. dostosowywanie wymagań edukacyjnych, wynikających z realizowanego programu nauczania, do indywidualnych potrzeb dziecka,
j. wspieranie rodziców (prawnych opiekunów) w rozwiązywaniu problemów wychowawczych,
W przedszkolu, w miarę potrzeb jest organizowane wczesne wspomaganie rozwoju dziecka, mające na celu stymulowanie psychofizycznego rozwoju dziecka.
Pokaz informacje o atrykule
Utworzył(a)/Odpowiada:
Maria Rzecznik - 2009-09-18 10:19:06
Udostępnił(a):
Maria Rzecznik - 2009-09-30 13:43:42
Zmienił(a):
Maria Rzecznik - 2009-09-30 13:55:14
Rejestr zmian atrykułu
|
Data modyfikacji |
Zmienił(a) |
|
1 |
2019-10-25 10:46:35 |
Maria Rzecznik |
Zobacz |
2 |
2019-10-25 10:46:26 |
Maria Rzecznik |
Zobacz |
3 |
2019-10-25 10:32:16 |
Maria Rzecznik |
Zobacz |
4 |
2019-10-25 10:32:05 |
Maria Rzecznik |
Zobacz |
5 |
2019-10-25 10:23:09 |
Maria Rzecznik |
Zobacz |
6 |
2012-12-07 10:23:16 |
Maria Rzecznik |
Zobacz |
7 |
2009-09-30 14:01:58 |
Maria Rzecznik |
Zobacz |
8 |
2009-09-30 13:57:24 |
Maria Rzecznik |
Zobacz |
9 |
2009-09-30 13:55:14 |
Maria Rzecznik |
Zobacz |
10 |
2009-09-30 13:52:50 |
Maria Rzecznik |
Zobacz |
11 |
2009-09-30 13:51:57 |
Maria Rzecznik |
Zobacz |
12 |
2009-09-30 13:51:18 |
Maria Rzecznik |
Zobacz |
13 |
2009-09-30 13:49:45 |
Maria Rzecznik |
Zobacz |
14 |
2009-09-30 13:47:16 |
Maria Rzecznik |
Zobacz |
15 |
2009-09-30 13:46:50 |
Maria Rzecznik |
Zobacz |
16 |
2009-09-30 13:46:38 |
Maria Rzecznik |
Zobacz |
17 |
2009-09-30 13:46:28 |
Maria Rzecznik |
Zobacz |
18 |
2009-09-30 13:46:26 |
Maria Rzecznik |
Zobacz |
19 |
2009-09-30 13:44:22 |
Maria Rzecznik |
Zobacz |
20 |
2009-09-30 13:43:42 |
Maria Rzecznik |
Zobacz |
Tę stronę obejrzała 1 osoba