Organy, osoby sprawujące funkcje i ich kompetencje
Organami przedszkola są:
- dyrektor przedszkola,
- rada pedagogiczna,
- rada rodziców, których zasady pracy i współdziałania określają oddzielne regulaminy
Rada rodziców jest organem społecznym przedszkola i stanowi reprezentację rodziców dzieci uczęszczających do przedszkola.
Do rady rodziców wchodzi po jednym przedstawicielu rad oddziałowych, wybranych w tajnych wyborach przez zebranie rodziców (prawnych opiekunów) dzieci uczęszczających do danego oddziału.
Rada rodziców funkcjonuje w oparciu o uchwalony przez siebie regulamin, który nie może być sprzeczny ze statutem przedszkola.
Członkowie rady rodziców wybierani są, co roku podczas zebrań grupowych rodziców.
W skład rady rodziców wchodzi 4 członków - po jednym przedstawicielu rodziców z każdej grupy.
Do kompetencji rady rodziców należy:
- Uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną
- programu wychowawczego przedszkola obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym skierowane do dzieci,
- programu profilaktyki dostosowanego do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska, obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze profilaktycznym skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców,
- Opiniowanie
- oceny dorobku zawodowego nauczyciela stażysty, nauczyciela kontraktowego i nauczyciela mianowanego,
- zestawu programów wychowania przedszkolnego i podręczników
- programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia i wychowania
- projektu planu finansowego składanego przez dyrektora przedszkola
Rada rodziców może występować do rady przedszkola, rady pedagogicznej i dyrektora przedszkola z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw placówki.
Jeżeli rada rodziców w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia roku szkolnego nie uzyska porozumienia z radą pedagogiczną programu, o którym mowa w punkcie 6 podpunkt A programy te ustala dyrektor szkoły w porozumieniu z organem sprawującym nadzór pedagogiczny. Program ustalony przez dyrektora przedszkola obowiązuje do czasu uchwalenia programu przez radę rodziców w porozumieniu z radą pedagogiczną.
W celu wspierania statutowej działalności przedszkola rada rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł. Zasady wydatkowania funduszu określa regulamin działalności rady rodziców.
Dyrektor przedszkola wyłaniany jest w drodze konkursu przez organ prowadzący.
- Dyrektor przedszkola kieruje bieżącą działalnością przedszkola, reprezentuje ją na zewnątrz. Jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych nauczycieli oraz pracowników obsługi i administracji.
- Dyrektor zapewnia bezpieczne i higieniczne warunki pobytu w przedszkolu, a także bezpieczne i higieniczne warunki uczestnictwa w zajęciach organizowanych przez Przedszkole poza obiektem
Dyrektor przedszkola posiada następujące kompetencje:
- Kieruje placówką
- sprawuje opiekę nad dziećmi oraz stwarza im warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania pro - zdrowotne,
- zapewnia bezpieczne i higieniczne warunki pobytu w przedszkolu, ale także bezpieczne i higieniczne warunki uczestnictwa w zajęciach organizowanych przez Przedszkole poza obiektem do niego należącym,
- realizuje uchwały rady pedagogicznej i rady rodziców,
- Przewodniczy radzie pedagogicznej:
- przygotowuje i prowadzi posiedzenia rady pedagogicznej,
- wstrzymuje wykonanie uchwał podjętych przez radę pedagogiczną, niezgodnych z prawem, zawiadamiając o tym organ prowadzący i Kuratorium Oświaty
- Jest organem administracji oświatowej:
- Wydaje decyzję w sprawie skreślenia dziecka z listy wychowanków,
- Organizuje wczesne wspomaganie rozwoju dziecka.
- Odpowiada za dydaktyczny i wychowawczy poziom przedszkola.
- Opracowuje ramowy plan dnia,
- Opracowuje Plan rozwoju placówki
- Inspiruje i wspomaga nauczycieli w spełnianiu przez nich wymagań w zakresie jakości pracy przedszkola:
- Zapewnia prawidłowy przebieg stażu nauczycieli ubiegających się o awans zawodowy,
- Zatwierdza plan rozwoju zawodowego nauczyciela,
- Ocenia dorobek zawodowy nauczyciela za okres stażu,
- Opracowuje wieloletni plan doskonalenia zawodowego nauczycieli,
- Tworzy nauczycielom warunki do podjęcia doskonalenia zawodowego
- Sprawuje nadzór pedagogiczny:
- Planuje, organizuje i przeprowadza mierzenie jakości pracy przedszkola,
- Inspiruje i wspomaga nauczycieli w spełnianiu przez nich wymagań w zakresie jakości pracy placówki oraz w podejmowaniu nowatorstwa pedagogicznego,
- Przekazuje raport o jakości pracy przedszkola radzie pedagogicznej, radzie rodziców,
- Gromadzi informacje o pracy nauczycieli w celu dokonywania oceny ich pracy,
- Ocenia pracę nauczycieli,
- Opracowuje program poprawy efektywności pracy,
- Przedstawia radzie pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego,
- Jest pracodawcą i kierownikiem zakładu:
- Zatrudnia i zwalnia nauczycieli oraz innych pracowników przedszkola,
- Organizuje pracę przedszkola, opracowuje regulamin pracy.
- Opracowuje projekt arkusza organizacyjnego przedszkola,
- Tworzy fundusz i opracowuje regulamin zakładowego funduszu świadczeń socjalnych,
- Występuje w sprawach odznaczeń, nagród kuratora, ministra dla nauczycieli i innych pracowników zatrudnionych w placówce po zasięgnięciu opinii określonych organów przedszkola,
- Opracowuje projekt planu finansowego przedszkola. Ponosi odpowiedzialność za prawidłowe wykorzystanie środków finansowych,
- Tworzy roczny plan finansowy środków specjalnych,
- Właściwie gospodaruje mieniem placówki,
- Stwarza bezpieczne i higieniczne warunki pracy i nauki w przedszkolu,
- Zawiesza zajęcia, powiadamiając o tym organ prowadzący, jeżeli temperatura w salach dziecięcych jest niższa niż 18ºC,
- Prowadzi dokumentację kancelaryjno – archiwalną,
- Jest upoważniony do opublikowania w drodze własnego zarządzenia tekstu jednolitego statutu
W wykonywaniu swoich zadań dyrektor przedszkola współpracuje z radą pedagogiczną, rada rodziców, radą przedszkola, a w szczególności:
- Zapewnia bieżący przepływ informacji pomiędzy poszczególnymi organami przedszkola,
- W przypadku wyrażenia sprzecznych opinii organizuje spotkania negocjacyjne zainteresowanych organów przedszkola
Rada pedagogiczna jest organem kolegialnym
W skład rady pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele pracujący w przedszkolu.
Przewodniczącym rady jest dyrektor przedszkola.
Rada pedagogiczna działa na podstawie uchwalonego przez siebie regulaminu.
Do kompetencji rady pedagogicznej należy w szczególności:
- Uchwalanie, zatwierdzanie i ustalanie:
- uchwalanie programu wychowawczego i profilaktycznego przedszkola,
- podejmowanie uchwał upoważniających dyrektora przedszkola do skreślenia dziecka z listy wychowanków,
- podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w przedszkolu,
- ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli zatrudnionych w przedszkolu
- Opiniowanie:
- opiniowanie organizacji pracy placówki, w tym ramowego rozkładu dnia,
- opiniowanie projektu planu finansowego przedszkola,
- opiniowanie przedszkolnego zestawu programów,
- opiniowanie wniosków dyrektora przedszkola, o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,
- opiniowanie propozycji dyrektora przedszkola, w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowych płatnych zajęć dydaktyczno – wychowawczych i opiekuńczych
- wydawanie opinii w sprawie kandydata na stanowisko dyrektora przedszkola,
- opiniowanie bezkonkursowego powierzenie stanowiska dyrektora przedszkola przez organ prowadzący
- Wnioskowanie:
- wnioskowanie o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora lub innego stanowiska kierowniczego.
- Wykonywanie innych czynności:
- uchwalanie zmian i opracowywanie projektu statutu przedszkola,
- wykonywanie zadań rady szkoły, gdy ta nie została powołana.
Rada pedagogiczna zbiera się na obowiązkowych zebraniach zgodnie z harmonogramem - przed rozpoczęciem roku szkolnego, po pierwszym semestrze i po zakończeniu roku szkolnego.
Zasady pracy rady pedagogicznej określa regulamin.
Organy przedszkola (dyrektor placówki, rada pedagogiczna., rada przedszkola i rada rodziców) ściśle współpracują ze sobą przez co zapewniają
- właściwe wypełnianie własnych kompetencji,
- bieżącą wymianę informacji,
- systematyczną, stabilną, wysokiej jakości pracę wychowawczą, dydaktyczną i opiekuńczą realizowaną w placówce.
Pokaz informacje o atrykule
Utworzył(a)/Odpowiada:
Maria Rzecznik - 2009-09-18 10:19:06
Udostępnił(a):
Maria Rzecznik - 2009-09-18 10:19:06
Zmienił(a):
Maria Rzecznik - 2012-12-07 10:14:51
Rejestr zmian atrykułu
|
Data modyfikacji |
Zmienił(a) |
|
1 |
2019-10-25 10:02:43 |
Maria Rzecznik |
Zobacz |
2 |
2012-12-07 10:14:51 |
Maria Rzecznik |
Zobacz |
3 |
2012-12-07 10:14:23 |
Maria Rzecznik |
Zobacz |
4 |
2009-09-18 10:19:06 |
Maria Rzecznik |
Zobacz |
Tę stronę obejrzały 2 osoby